Tuusulanjärven matkailuhankkeen ensimmäiseen työpajaan virtasi porukkaa. Paikalle saapui majoitus- ja ravintolayrittäjiä, museoiden johtajia, harrasteseurojen väkeä, kuntien kehittäjiä, kotiseutuseurojen edustajia ja muuten vaan Tuusulanjärvestä kiinnostuneita. Gustavelundin kokoustilassa järvi näyttäytyi ikkunasta avautuvana maisemana ja pöydät oli järjestetty ryhmiksi. Työskentely yhteisen hiilen löytämiseksi saattoi alkaa.
Brändin voi ajatella olevan kuin hiili. Ensin päätämme mihin hiileen haluamme joukkona puhaltaa. Mitä useampi hiileen puhaltaa, sitä voimakkaammin se hehkuu.
Työpajojen vetäjä Teemu Moilanen Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta oli valmistautunut perusteellisesti. Tuusulanjärven aluetta kuvaavia termejä ja sanoja oli kerätty tausta-aineiston ja haastattelujen perusteella 50 kappaletta. Oli suomalaisuutta, aktiivista, iloista, rantatietä, järviaktiviteetteja, kartanoita ja sibeliusta sekä monta muuta. Sanoja ja käsitteitä pyöriteltiin eri näkökulmista eri menetelmin monta tuntia ryhmäpöydissä. Mielipiteitä vaihdettiin, näkökantoja perusteltiin, tunnekokemuksia jaettiin. Puheensorina oli intensiivistä. Hiljalleen sanoista alkoi siilautua tärkeitä ja kaikkein tärkeimpiä identiteetin kuvaajia, joilla erotuttaisiin kaikesta muusta mitä Suomessa on.
Teemu työstää työpajojen tuotoksia eteenpäin, joiden pohjalta työskentelyä jatketaan seuraavassa työpajassa. Tervetuloa mukaan, työpaja pidetään Järvenpää-talossa tiistaina 26.11.2013 klo 12–17. Ilmoittautumiset työpajaan täältä. Koodi on TUUSULANJÄRVI.
Päivitysilmoitus: Tuusulanjärven identiteetti ja maine – tule tiedotustilaisuuteen | Tuusulanjärvi